Taimetoit on põnev!

vegetables-573958_1280Taimetoit on selle mittearmastajate kantsis tihti saanud külge halvustava maigu, sest kiputakse arvama, et kui keegi on taimetoitlane või eelistab peaasjalikult taimetoitu, siis sööb ta päev otsa ainult rohelist salatit. Tegelikult on taimetoit palju enamat ning selles maailmas on oma koht nii eelroal, kopsakal prael, magusatel ampsudel kui ka kaloririkastel näksidel. Meie Teraapialaekas ei ole taimetoitlased, kuid suurem osa meie igapäevatoidust on taimne, mõnel päeval suisa 80-90%, argipäeval 60-70% kindlasti. Loomsest tarbime kodujuustu, juustu, maitsestamata jogurtit, kohupiima (piimatooteid iga päev alati ei söögi), muna, kala ja vahetevahel kanafileed.

Aga… see postitus on mõnevõrra emotsionaalne vastureaktsioon kõigile neile pahuratele häältele, mis taimetoitu jänkutoiduks peavad. Seda juhtub enamasti neis toidusaadetes, kus hakatakse ülekaaluliste inimeste harjumusi muutma ning nad kuulutavad valju häälega, et nemad küll salati peal kaua ei ela. See postitus ei hakka ka selgitama neid sadu põhjusi, miks taimetoit tervislik on (vitamiinid, mineraalained, kiudained, pikem eluiga, fütotoitained jne. jne.). Tegelikult võib taimetoit samuti väga ebatervislik olla, nii et vegetariaaniks hakkamine ei kindlusta automaatselt säravamat nahka ega muid hüvesid. Näiteks kuuluvad taimetoidu alla ka friikartulid, sai, enamik maiustusi (hüdrogeenitud taimse rasva ehk transrasvaga, sest see on odavam), kartulikrõpsud, karastusjoogid… aga sukeldume täna hoopis teistmoodi põnevasse maailma!

Teravili on taimetoit

Kinoa - meeldiv taimetoit
Kinoaroog

Suure tõenäosusega (kui sa just paleofänn pole), on su toidulaual võrdlemisi palju teravilja. Siinkohal tasuks valida täisteratooted, kus rohkem kiudaineid ja mis seetõttu aeglasemalt imenduvad ning kõhu kauem täis hoiavad. Teravilja leiab nii klassikalistes ja universaalsetes toodetes nagu leib, sepik, kuklid, mida ükskõik mis kellaajal süüa võib, kui ka toorainena, millest eri roogasid valmistada. Riisi on vast igaüks keetnud, aga katsetada saab ka hirsi või odraga. Sama kasutusala on ka kinoal, amarandil ja toortatral (see on mahedama maitsega kui klassikaline, röstitud tatar ja pealekauba Eestis kasvatatud), kuid need on tegelikult seemned, mitte teraviljad. Kui tahad rikkalikumat toidulauda, proovigi erinevaid viljasid ning avasta uusi, mõnusaid maitseid.

Taimne valk kaunviljast

Taimetoidu vihkajate peamine argument on, et sealt ei saa piisavalt valku ning valguvajaduse katmiseks on ilmtingimata vaja liha pugida. Tõsi, oma aminohappeliselt koostiselt on loomne valk kvaliteetsem, sisaldades kõiki kaheksat asendamatut aminohapet, mida keha ise ei tooda. Näiteks 30 grammist munavalgust imendub 28 grammi (Holfrod “The Optimum Nutrition Bible”) ning muna on tõtt-öelda ideaalse aminohappelise koostisega. Kuid valku leiab ka teraviljast, mida enamik tõenäoliselt juba tarbib, ja kaunviljast, mille tarbimine eestlaste hulgas väga kiita kahjuks ei ole. See, kes ei soovi loomset tarbida, peaks kombineerima kaun- ja teravilja, et kõik aminohapped kätte saada. Näiteks 30 grammi kombineeritud riisi- ja läätsevalku annab samasuguse spektri aminohappeid nagu muna ja imendub samuti 28 grammi.

Hummus: väga mõnus taimetoitValguvaegust tänapäeva ühiskonnas tegelikult kartma ei pea, pigem kipuvad inimesed valku üle sööma. Kahjuks keha nii kiirelt ei omastagi ning see on neerudele ja maksale, mis jääkidega toimetavad, hoopis lisakoormus. See selleks, plaan oli keskenduda taimetoidu põnevatele aspektidele. Nii… kaunviljad on head valguallikad ja nende valik on laiem, kui esialgu tunduda võib. Ära piirdu vaid kord aastas hernesupi söömisega, vaid lülita oma menüüsse läätsed, mungoad (näiteks idandatuna salatis), kikerherned (hummus on suurepärane määre, kus pole üldse küllastunud rasvu!), oad.

Keedetuna sobivad kaunviljad väga hästi teravilja-köögiviljarooga täiendama ning lisavad ka värskele salatile tummisust, muutes selle rikkalikumaks ja täitvaks. Läätsesid on väga hea ka vokiroale lisada. Eriti poolitatud läätsed saavad kiirelt valmis ning valmivad just nimelt vokiroa mahlades (köögivili annab ikka pisut vedelikku välja). Poolitatud läätsesid (tavaliselt punased) võid keetmise viimase 7 minutiks lisada ka riisi või muu teravilja hulka. Nii kikerherneid kui mungube saab edukalt idandada: vaheta iga päev vett ja loputa korralikult, siis kasuta näiteks põnevas salatis.

Kaunviljad ja gaasid…

Kui kardad, et kaunviljad tekitavad gaase, siis… su hirmudel on alust! Jah, kaunviljad tekitavad gaase, kui sa nendega õigesti ümber ei käi. Kui ostad konservi, loputa oad vms. veega enne kasutamist korralikult üle või leota mõnda aega. Nii eemaldad gaase tekitavad antitoitained ning pärast keetmist ei tohiks puhitustega enam probleeme tekkida.

Taimsed vahepalad

Taimeriik pakub suuremate söögikorade vahele näksimiseks nii mõndagi mõnusat. Krõbista näiteks pähklitega (kui tekitavad seedehäireid, on mõistlik üleöö leotada), söö üks täisteraleivaviil hummusega, löö hambad porgandisse või hellita oma maitsemeelt kirsstomati hõrgu kontsentreeritud maitsega. Samuti on puuviljad ideaalsed vahepalad ja ka maiustused. Parim oleks võtta üks puuvili, näiteks õun, ja kombineerida seda süsivesikute aeglasema imendumis ja stabiilsema veresuhkrutaseme tagamiseks peotäie pähklitega.

Salat ei pea olema igav!

Paljudes söögikohtades pakutakse kahjuks tänini vana haigutamapanevat kombinatsiooni: hiina kapsas-tomativiilakas-kurgilatakas. Ei ühtki maitseainet, ei ühtki õlitilka. Muidugi on sedasorti salat igav ja paneb paljud arvama, et taimetoit ongi neile, kel fantaasia puudub. Õiges salatis on maitsed aga rikkalikud.

salad-791891_1280

Hea salati põhikomponendid on:

  • lehed ehk mahuandjad; tavapärase salatilehe või hiina kapsa asemel võid vahepeal katsetada sinepimaigulise rukola, värske mündi, basiiliku või muu toreda rohelise kraamiga (poest leiab spinati, lollo rosso jne.)
  • tugevama maitsega köögivili; mõnusa meki annavad paprik ja kirsstomatid (palju rohkem maitset kui suuremates tomatites);
  • tummisust lisavad komponendid, kui tahad salatist kõhu rohkem täis saada; lisa kaunvilju (kikerherned konservina), avokaadot (rasvane, kasulikud oomega-9 rasvhapped)
  • ürdid ja maitseained; basiilik, rosmariin, tüümian, Provence’i ürdisegu, oregano (pune), pipar, tšilli lisavad salatile vunki juurde
  • kaste; just kaste on see, mis päevaprae salatitelt puudu on! Kasuta ainult oliiviõli (või pähkliõli: kreeka pähkli jne.) või sega seda sidrunimahla või palsamiäädika-õunaäädikaga

Taimsed maiustused

flowers-811797_640Puuviljad on magusate vahepaladena juba teada-tuntud lemmikud, kuid taimsetest komponentidest saab ka palju muud meisterdada. Näiteks on levima hakanud toorkoogid, kus põhi koosneb tavaliselt purustatud pähklist, mis segatud kleepuva datli- või rosinamöksiga ning täidiseks on chia seemnetega tarretatud puuvilja-marjakreem. Pähklitest ja puuviljadest saab veeretada rammusaid pallikesi ning isetehtud halvaagi nõuab vaid kahte osist: päevalille/seesamiseemneid või pähkleid ja magustajat (mesi või datlid), mis oma kleepuva konsistentsiga kõike koos hoiaks. Sulata kookosrasv, sega hulka kaarobit ja sul on meeldivalt magus šokolaad. Püreesta sügavkülmutatud banaanitükid, lisa maitseks marju või kakaopulbrit ning taimne jäätis ongi valmis! Võimalused on ausalt öeldes lõputud!

Taimetoit on mitmekesine

Kas suudad kokku lugeda siin postituses nimetatud taimsed road? Tuleb ju päris palju ning kõik olemuselt üpris erinevad. Lisa veel köögiviljapajad, püreesupid ja näed peagi, et taimetoit võib olla väga põnev. Jube kahju muidugi, et mitmetes toidukohtades loovust ei rakendata. Tihti tuleb tõdeda, et toitlustusasutustes ei osatagi süüa teha… Sest kes tahaks ampsata surnuks keedetud kaalikat või plödisevat porgandit? Köögiviljad peavad olema mõnusalt krõmpsud ja mitte ainult maitse pärast, vaid ka seetõttu, et krõmpsud imenduvad aeglasemalt, mis omakorda tähendab aeglasemat veresuhkru tõusu, mis tähendab stabiilsemat energiataset, kaaluhoidmist jne. jne. Enne, kui köögiviljad keetmisega ära tapad, mõtle! Ja tee siis hoopis midagi maitsvamat. Lisaks, kõige parem oleks üldse aurutada. Kasulikud ained kaovad ju keeduvette ära. Sestap tasub keeduvesi kastmeteks või puljongiks alles hoida või teiste valmistusmeetodite poole kiigata.

Fotod: Pixabay.com