Seljavalu ründab ootamatult, mida teha?

Seljavalu olulised punktid nimmeruutlihases
Valupunktid nimmeruutlihases

Tõstad maast tikutopsi ja korraga käib alaseljast terav valu läbi. Nüüd pead enne igat liigutust hoolikalt mõtlema, kas on ikka vajalik seda teha. Rahvakeeli nimetatakse antud olukorda lihase äratõmbamiseks. Tegelikult ei ole enamikel juhtudel tegemist ei lihase venituse ega rebendiga, vaid lihtlabase spasmiga.

Alaselja valu puhul on väga sageli tegemist nimmeruutlihase ja tuharalihaste spasmiga. Tihti kaasneb sellise seljavalu probleemiga pinge ka puusapainutaja lihastes ning muutused vaagna ning ristluu asendis. Seepärast võib esineda valu kiirgumist kas kubeme piirkonda või jala taga- või väliskülge. Spasmi tunneb ära peamiselt selle järgi, et valu annab endast märku erinevate liigutuste ajal (ettekummardamine, voodis pööramine jne). Lihasspasmi puhul on kindlasti tark pöörduda spetsialisti poole, tulles näiteks Teraapialaekasse füsioterapeudi vastuvõtule, aga on ka rida eneseabivõtteid, mida saab valu leevendamiseks rakendada.

Tegevus seljavalu ägedal perioodil

Väga ägedal seljavalu perioodil aitavad puhkeasendid, mis lihaseid lõdvestavad. Puhkeasendite puhul jälgi, et lamad mõõdukalt kõval alusel, et tagada lihaste täielik lõdvestus. Allpool näited erinevatest puhkeasenditest, mida võib ägeda seljavalu korral päeva jooksul kasutada. Mõistlik on asendeid vahetada ja kui vähegi võimalik, siis ka vahepeal ringi liikuda. Pane tähele, et neis seljavalu puhkeasendites kasutatakse abivahenditena tekke, patja ja tooli.

Lõdvestav asend seljavalu korral IMG_6306 Lõdvestav küliliasend seljavalu puhul IMG_6308 IMG_6310

Ägeda seljavalu korral on väga tähtis ka õigel viisil voodist tõusta ja voodisse minna. Istuvast asendit ei ole hea tõusta, sest see koormab alaselga. Valuvabaks tõusmiseks käitu järgnevalt:

  • Keera end valutavale küljele, kõverdades põlved ja käed
  • Tõmba kõhulihased sisse, hinga sisse, välja hingates pööra end toengpõlvitusse
  • Toengpõlvituses liigu voodi serva poole.
  • Voodi serval olles tõmba kõhulihased sisse ja välja hingates aseta terve jalg maha.
  • Järjekordselt välja hingates ja kõhulihaseid sisse tõmmates aseta teine jalg maha ning tõuse püsti.

Voodisse minnes käitu samamoodi kui voodist tõustes, kuid siis aseta voodile esmalt haige jalg, et koormus langeks tervele jalale.

Eneseabivõtted alaägedal perioodil

Alaägedal perioodil, kui seljavalu juba järele andma hakkab, tuleks juba teistsuguseid võtteid kasutada. Kõigepealt tuleks alustada nimmeruutlihase ja tuharalihaste masseerimist palliga (nt tennisepall). Masseerimisel võid kasutada ringjaid liigutusi, liikuda piki- ja külgsuunas jne. Valupunktis hoia lokaalset survet kuni valu leevenemiseni.

Nimmeruutlihase massaaž
Nimmeruutlihase algus- ja kinnituskoht (nendest piirkondadest tuleks masseerida)
Tuharalihaste massaaž (masseeri kogu ulatuses, alt reiest kuni üles vaagnani)

Masseerimisele peaks järgnema lihaste venitamine. Igat lihasgruppi venita 3-5x, kus ühe venituse kestvus on 10-15 sekundit. Venituse ulatus peaks olema kuni valu piirini. Enne venitust hinga sügavalt nina kaudu sisse ning venitusse minnes sügavalt suu kaudu välja. Venituse ajal püüa hingata rahulikus tempos sisse ja välja. Kui seljavalu lubab, siis püüa iga korraga ettevaatlikult venituse ulatust suurendada.

Nimmeruutlihase venitus
Nimmeruutlihase venitus (tunneta venitust painutusele vastasküljel)
Venitused
Nimmeruutlihase, keskmise ja väikese tuharalihase venitus (algasendis siruta ennast võimalikult pikaks, tunneta venitust ülessirutatud käe poolses küljes ja puusa välisküljel)
Pirnlihase venitus (tunneta venitust pealmise jala tuharas)
Tuhara ja selja venitus seljavalu raviks
Tuharalihaste ja selja venitus (pööra pea sirge käe poole, jälgi, et sirge käe poolne õlg oleks maas, tunneta venitust pealmise jala tuharas ja alaseljas)
Puusapainutaja venitus on seljavalu puhul oluline
Puusapainutaja lihaste venitus (jälgi, et eesoleva jala põlv ei liiguks pahkluust ettepoole, liigu tagumise puusaga ette, hoides selg sirgena, tunneta venitust tagumise jala reie esiküljel ja puusa esiosas)

Veel

Lihasspasmi korral on väga sobilik määrida pinges ja valutavale piirkonnale ka soojendavat kreemi või asetada antud piirkonnale 15-20 minutiks soojakott (sooja kasuta 3-4 korda päevas ja ka enne masseerimist ja venitusi). Kindlasti väldi valutekitavaid asendeid, äkilisi liigutusi ning raskuste tõstmist. Kui on hädasti vaja teha midagi, mis võib valu tekitada, siis tõmba tegevuse ajal naba kindlasti sisse, püüa hoida selg võimalikult sirge ning võimalusel kasuta selga toetavat ortoosi.

Midagi kassiomanikele

Kui tennisepalliga masserimist kõrini saab, siis võib alati võtta appi kassi… muidugi juhul, kui neil üksteise masseerimisest aega üle jääb.

Nüüd kiirelt kassi soetama!!!

Kasutatud kirjandus

Saarma, R. Terve selg ja terve kael. 1999.

One Reply to “Seljavalu ründab ootamatult, mida teha?”

  1. Palju kasulikku infot,kui veel saaks turja valude kohta,siis ehk aitaks see mind päris normaalselt tundma!

Comments are closed.