Immuunsuse turgutamine – mina ei jää haigeks!

Tugeva immuunsüsteemiga organismi igasugu haigused naljalt maha ei murra. Selline organism võib viimaks siiski alla vanduda, aga mitte ilma võitluseta. Tõenäoliselt kulgeb tugeval organismil ka haiguse põdemine kiiremini. Haigusi on aga kõige parem ennetada, selmet nende tagajärgedega tegeleda ja väärtuslikku trenni- või puhkuseaega kaotada. Teadupärast trügib haigus pildile just siis, kui saabub puhkus, sest igapäevane kiirustamine on unustatud ja kehagi saab signaali, et enam pole vaja ergas olla ega palju adrenaliini toota. Nii lubabki keha endal haigeks jääda. Haigusi aga antiobiootikumidega ravides võivad need esiti taanduda, aga pikas perspektiivis on kahjulikud, kuna soodustavad üha visamate bakterite teket, kes igasugusele antiobiootikumile vastu saaks.

Tegevused immuunsuse turgutamiseks

Tugev immuunsus sõltub paljudest teguritest. Olulised on nii keha liigutamine (trenn, aktiivne eluviis), meeleolu kui ka toitumine. Kehaline koormus on oluline näiteks seetõttu, et lümfivedelik suudab kehas liikuda vaid siis, kui lihas seda abistab. Lümfisüsteemil oma “pump” puudub. Lümfisüsteemil on immuunsuses oluline roll. Siinjuures tasub tähele panna, et liigne treenimine ja intensiivne koormus suisa nõrgestavad organismi. Keha toodab vastusena koormusele kortikosteroide, mis suruvad immuunsüsteemi alla. Seepärast jäävadki sportlased sageli parimas vormis olles haigeks: siis on palju trenni tehtud. Tugevalt treenides on sestap oluline keha tasakaalustatud toitumisega toetada. Sama oluline on ka lõõgastumine ja stressiga toimetulek.

Immuunsuseks vajalikud toitained

Vitamiinide ja mineraalide optimaalne tarbimine tagab tugeva immuunsuse. Immuunsus on pärsitud, kui on puudus järgmistest toitainetest: A, B1, B2, B6, B12, foolhape, C, E, raud, tsink, magneesium ja seleen. Loetelus on mitmeid B-vitamiine. Nende puhul on oluline silmas pidada, et kõige paremini toimivad need üheskoos. Võid stressirohketel aegadel ja tugeva trennikoormusega perioodidel immuunsuse toetamiseks neid kompleksina juurde võtta. Õnneks müüakse B-vitamiine tihti just üheskoos. Samuti on hea mõte tugeva multivitamiini-mineraali tarbimine (iga toimeainet vähemalt 100% soovitatud päevanormist).

Antioksüdandid

Immuunsuse puhul räägitakse peamiselt antioksüdantidest, tugevatoimelistest ainetest, mis teevad kahjutuks haigustekitajate toodetud vabu radikaale. Olulisimad antioksüdandid on A-, E- ja C-vitamiin, tsink ja seleen.

  • Kehale sobib paremini A-vitamiini eelvorm beetakaroteen, sest A-vitamiiniga ei tasu liialdada. eha toodab beetakaroteenist ise vajaliku koguse A-vitamiini. Optimaalne annus on 3300-16 000 mcg päevas.
  • E-vitamiini toime tugevneb, kui tarbida seda koos seleeniga. Soovituslik päevane annus immuunsüsteemi tugevdamiseks on 100-600 mg.
  • Tsink aitab toota immuunrakke, aga liigne kogus võib makrofaagide (meie keha õgirakud) võimet baktereid hävitada alla suruda. Optimaalne päevane annus on 15-25 mg. Kõige paremini sobib viirusliku infektsiooni ajal, bakteriaalse haiguse puhul pole mõistlik sisse võtta.
  • Rauavaegus surub immuunsust alla ja muudab haigustele vastuvõtlikumaks. Liigne raud aga ei lase makrofaagidel baktereid hävitada. Sestap ei sobi raud bakteriaalse infektsiooni ajal tarbimiseks.
  • C-vitamiin on üks võimsaimaid immuunsuse turgutajaid, sest lisaks antikehade ja õgirakkude toetamisele on see juba iseenesestki viiruse- ja bakterivastane ning ka antihistamiin ehk põletiku leevendaja. Annuste osas on vaieldud palju. Uuringud on näidanud, et tõsise haigusega on vaja sisse võtta vähemalt 1 gramm. Üledoosi kartma ei pea, kuna tegu on vesilahustuva vitamiiniga, mille liig uriiniga väljutub. Kõhulahtisuse tekkimisel vähenda kogust. Parim variant on marjaekstratiga C-vitamiin, sest marjades on tugevad fütotoitained.

Probiootikumid

Probiootikumid toetavad soolestiku mikrofloorat. Kui see on tasakaalus, suudad ringiluusivatele haigustele paremini vastu saada. Tõtt-öelda on sul soolestikus arvuliselt enam baktereid kui terves kehas rakke kokku. Sind on vallutanud võõrad organismid! Mikrofloora võib olla aga väga sõbralik, süües näiteks ära need toitained, mis muidu haigustekitajaid toidaks. Probiootikumid toodavad ka teatud aineid, mis ei lase kahjulikel bakteritel paljuneda. Probiootikume saad nii hapendatud toidust (maitsestamata jogurt, hapukapsas, hapukurk) kui ka purgist. Probiootikume ostes veendu, et seal on miljardeid, mitte kõigest miljoneid kasulikke baktereid. Aja jooksul väheneb preparaadis kasulike bakterite arv, nii et jälgi hoolikalt ka säilitamisnõudeid.

D-vitamiin

Uuringud on näidanud, et D-vitamiin tugevdab makrofaage (õgirakke) ja hingamisteede seintes olevaid antibakteriaalseid immuunrakke. Seega aitab D-vitamiin hingamisteede haigusi ära hoida. Samuti ennetab see depressiooni, mis samuti organismi nõrgestada võib. Eestis peetakse soovituslikuks päevaseks maksimumdoosiks 4000 IU. Toksilisus algab mitmeid kordi kõrgema doosi puhul. Kõige lihtsam on doosi reguleerida pihustatavat vitamiini kasutades.

Toitumine haiguse ajal

Tasakaalustatud menüü on taaskord kõige alus, nii et taas tasub vaadata toitumispüramiidide poole ja nende põhitõed endale selgeks teha.

  • Valk on immuunrakkude tootmiseks oluline, aga selle liig võib samas immuunsust alla suruda.
  • Küllastunud või hüdrogeenitud rasvade liigne tarbimine ummistab lümfisõlmi ja vähendab immuunsust. Menüüs peaks olema küllaldaselt külmpressitud õlisid, seemneid, pähkleid ja rasvast kala.
  • Hunniku vitamiine saab värskest puu- ja köögiviljast. Toidust on vitamiinid kõige paremini kättesaadavamad ja kehale omasemad. Sestap on ka toidusarnased lisandid (TrueFood jne) kõige tõhusamad.
  • Viirusinfektsiooni ajal, millega kaasneb palju lima, on mõistlik vältida liha, piimatooteid ja mune ning allergiat tekitavaid toite (kui tead, mis need sul on). Parim on süüa köögivilju, eriti porgandeid, peete ja peedipealseid, maguskartuleid, tomateid ja oaidandeid ning puuvilju, eriti arbuusi ja marju. Kõik toidud peaksid olema võimalikult toored, sest praadimine võib toota vabu radikaale.

Mida Teraapialaegas pakub?

Teraapialaegas hakkas müüma kvaliteetseid Suurbritannias toodetud toidulisandeid ettevõtteilt BioCare ja Higher Nature. Tegu on lisanditega, mille toime on teaduslikult tõestatud. Paljud lisandid on ka parema biosaadavusega kui mõned teised tabletid ehk need imenduvad paremini. Vedelal kujul lisandeid on väga mugav näiteks veeklaasi või smuutisse tilgutada või kasvõi hommikupudruga sisse süüa. Higher Nature TrueFood sarja lisandid ja BioCare’i Vitasorb ja Nutrisorb lisandid on head näited kiirelt imenduvatest ja kehale kättesaadavatest toidulisanditest, mida tulemuse saavutamiseks kohutavalt palju tarbima ei pea.

Teraapialaegas müüb toidulisandeid hetkel kohapeal, aga oleme soovijaile ka pakiautomaati saatnud (rakendub postikulu). Selle aasta jooksul on plaanis müüki suurendada ja ka e-pood avada, kust igaüks mugavalt tellida saab. Kui on konkreetseid soove lisandite osas, palun anna meile teada ja püüame selle valikusse lisada! Samuti hakkame lisandite kohta informeerivaid postitusi looma, nii et saad veenduda, milleks see või teine kasulik on.

Allpool valik esimestest toidulisanditest, mis Teraapialaekas hetkel saadaval on. Esialgsest partiist alles umbes 80%, nii et tasapisi saavad need otsagi.