Detoks: 7 päeva parema tervise nimel

Jaga!Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someonePin on PinterestShare on LinkedInShare on TumblrShare on StumbleUponPrint this page

Detoks: mahlad on head abimehedDetoks ehk detoksifikatsioon viitab üldpuhastavale dieedile. Olgu öeldud, et tegu pole enese näljutamisega, kuigi enamik detoks-toite on madala kalorsusega ja seega võib kaasneda ka kaalulangus. See aga pole eesmärk omaette! Tähtsaim on kehasse ladestunud jääkainetest vabanemine, et tagada parem tervis. Tänapäeva inimesele on detoks vast lihtsam kui päris paast, mille puhul tohib ainult vett ja taimeteed juua, aga süüa mitte midagi. Detoks sobib ka aktiivsetele inimestele ja sportlastele paremini, sest trenni tegemiseks jääb samuti energiat. Siinkohal kirjeldatud detoks pärineb optimaalse toitumise guru Patrick Holfordi raamatust “The Optimum Nutrition Bible” ja Teraapialaegas viib ka enda peal sarnaseid inimkatseid läbi. Meil tuli menüüle peale vaadates tõdeda, et midagi väga drastilist oma igapäevases toitumises muutma ei peagi, kuna meie menüüs on väga palju köögi- ja puuvilju, kuid mõnele inimesele võib see esialgu olla harjumatu. Juhtub ka nii, et algul läheb enesetunne halvemaks ja alles siis hakkab paremuse poole liikuma.

Kas detoks on vajalik?

Kui su tervis on enam-vähem korras ja soovid vaid maksa puhastamisvõimet toetada, proovi erinevate mürkide tarbimist vähendada. See tähendab mahetoitu, puhast õhku (veeda aega looduses), vähem stressi, kodukeemiast loobumist (kasuta ökotooteid või sidrunit, äädikat, soodat)… Alljärgnevalt on ka mõned sümptomid, mis aitavad määrata keha detoksivajaduse. Vaata üle mitu neist sul on.

  • sagedased peavalud või migreen
  • vesised või sügelevad silmad või turses, punased või kokkukleepunud silmalaud
  • tumedad ringid silmade all
  • sügelevad kõrvad, kõrvavalu, kõrvainfektsioonid, vedelik kõrvast või kohin kõrvus
  • üleliigne lima, ninakinnisus, pidev nohu
  • akne, nahalööve või nõgestõbi
  • rohke higistamine ja tugevalõhnaline higi
  • lihas- või liigesvalud
  • aeglane ainevahetus ja raske kaalu langetada või alakaalus ja raske kaalu tõsta
  • sage või tungiv urineerimisvajadus
  • iiveldus ja oksendamine
  • mõru maitse suus või “karvane” keel
  • tugev reaktsioon alkoholile
  • kõhupuhitused
  • kohv jääb pikaks ajaks kehasse

Vähem kui 4 sümptomi korral su kehal detoksifikatsiooniga tõenäoliselt probleemi pole. 4 kuni 7 sümptomi puhul ilmnevad märgid nõrgenenud detoksifikatsioonist ning seda tuleks pisut tagant utsitada. 7 või enama sümptomi korral on kindlasti vaja oma detoksivõimet parandada.

Nädalase detoksi põhitõed

Üks nädal on piisavalt pikk aeg, et end mitte liialt piiratuna tunda ja samas keha puhastada. Algust teha on parim siis, kui pole parajasti kiire, et saaksid harjuda. Kui sa nädalavahetustel mööda Eestit ringi ei kappa, ongi nädalavahetus ehk parim aeg alustamiseks.

  • Joo palju vett, võilillejuurekohvi või taimeteesid – detoksi ajal on hea tarbida 2 liitrit vett päevas.
  • Jaluta iga päev vähemalt 15 minutit või tee muud trenni.
  • Joo klaasitäis puu- või köögiviljamahla päevas: porgandi-õunamahl ingveriga (lahjenda veega) või arbuusimahl (blenderda arbuus koos seemnetega)
  • Söö rohkelt puuvilja, parima detoksipotentsiaaliga on: Detoks: naudi puuvilju
    • aprikoos
    • kõiksugu marjad
    • melon
    • tsitruselised
    • kiivi
    • papaia
    • virsik
    • mango
    • punased viinamarjad
  • Söö palju köögivilja, parima detoksipotentsiaaliga on:
    • artišokk
    • piprad (paprika, tšilli)
    • peet
    • Brüsseli kapsas
    • brokoli
    • punane kapsas
    • porgand
    • lillkapsas
    • kurk
    • lehtkapsas (kale)
    • kõrvits
    • spinat
    • maguskartul ehk bataat
    • tomat
    • idandid
  • Piira teravilja (pruun riis, mais, hirss, kinoa, toortatar, kaer): kuni kaks peotäit (portsjonit) päevas
  • Piira kala (eelista rasvast – lõhe, makrell, sardiinid, tuunikala): üks peopesasuurune tükk päevas (suurus: käelaba ilma sõrmedeta)
  • Piira rasvade tarbimist: kasuta või asemel külmpressitud oliiviõli ja kalla salatile alati rafineerimata õli
  • Piira pähklite-seemnete osakaalu: päevas on lubatud üks peotäis tooreid, mittesoolaseid pähkleid, vali järgmistest üks: mandlid, parapähklid, metspähklid, pekaanipähklid, kõrvitsaseemned, päevalilleseemned, seesamiseemned, linaseemned
  • Piira kartulite ja banaanide söömist: üks suur kartul ja üks banaan üle päeva
  • Väldi raskemini seeditavaid toitusid ja igasugu lisaaineid:
    • nisu (sai, küpsised, saiakesed, tordid, kringlid jne.)
    • piim ja piimatooted
    • munad
    • liha
    • hüdrogeenitud rasvad (maiustused, margariin jne.)
    • maiustused
    • kunstlikud magustajad
    • säilitusained
    • praetud toit
    • kuivatatud puuvili
  • Toeta detoksit toidulisanditega:
    • kaks tugevat multivitamiini-mineraali tabletti
    • 2000 mg ehk 2 grammi C-vitamiini (Eesti apteekidest leiab 1000 mg variante; C-vitamiini üledoosi puhul tuleb liigne uriiniga välja või saad kõhulahtisuse, mürgitust kartma ei pea)
    • antioksüdantide kompleks (resveratrool, astaksantiin vms.)
    • 2 grammi MSM pulbrit

Detoks: valmista põnev salatSäärane detoksiprogramm on vähem piirav kui paast ning lubab isegi natuke teravilja ja kala tarbida. Köögi- ja puuviljade puhul vali võimalusel mahetooted, et vältida pestitsiide ja pese vilju korralikult. Söö võimalikult eri värvi toitu, sest just nimelt looduslikud värvained on meile kasulikud fütotoitained. Iseäranis kasulikud on tumelillad viljad: baklažaan, mustikas, mustsõstar, punane sibul. Kasuta köögiviljatoitude valmistamisel oma fantaasiat, sest toit peab olema nauditav! Detoksi ajal ei tohiks mõelda, millest sa ilma jääd, vaid hoopis, mis uusi põnevaid maitseid sa tänu harjumuspärasest välja murdes kogeda saad. Vaarita püreesuppe, blenderda smuutisid, haki oma lemmikviljad salatiks ja piserda üle oliiviõliga, hauta brokolit, küpseta ahjus õliga üle piserdatud baklažaaniviile, tee ahjupotis juurikaid – võimalusi on tohutult!

Allikas:

Holford, P. “The Optimum Nutrition Bible”. Piatkus Books, London:2004. lk. 310-316.

Jaga!Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someonePin on PinterestShare on LinkedInShare on TumblrShare on StumbleUponPrint this page