Surinad sõrmedes – kus on põhjus?

Väga paljudel inimestel on igapäevase elu osaks tundlikkuse häired kätes (surinad, suremine, ebaloomulik valu jne.). Tihti arvab inimene, et probleem tulenebki kuskilt küünarliigese või randme piirkonnast või koguni sõrmedest endast. Sageli tunneb inimene ebamugavustunnet ning valu ka kaela piirkonnas, aga ei oska seda kuidagi seostada surinaga sõrmedes. Tegelikult võib just seal peituda lahendus inimest piinavale murele.

Riukalikud astriklihased

Väga tihti tulenevadki surinad sõrmedes, käte suremine ja muu taoline just kaelast. Põhjuseks võivad olla rohkem ja vähem tõsised probleemid, aga väga paljudel juhtudel on põhjuseks ühed riukalikud lihased: eesmine, keskmine ja tagumine astriklihas (ladina keeles m. scalenus anterior, m. scalenus media, m. scalenus inferior). Need lihased saavad alguse 2.-7. kaelalülist ja kinnituvad 1. ja 2. roidele. Antud lihaste ülesandeks on kaela kallutamine ja rotatsioon samale küljele ning kaela painutus ette. Lisaks vastutavad nad sissehingamisel ka 1. ja 2. roide tõstmise eest.

Miks on pinges astriklihaste tulemuseks surinad hoopiski kätes? 

Surinad - astriklihastes võib peituda põhjus

Õlapõimik (brachial plexus), astriklihased (scalene muscle) ja rangluualune arter (axillary artery)

Nimelt lähevad astriklihaste vahelt (eesmine ja keskmine) läbi närvid, mis moodustavad õlapõimiku (lad k plexus brachialis) ning rangluualune arter (lad k arteria subclavia). Õlapõimiku moodustavad närvid, mis algavad 5. kaelasegmendist kuni 1. rinnasegmendist, mis varustavad ülajäsemeid ning ka mõningaid kaela-, õlavöötme- ning ülaseljalihaseid närvidega. Seega saab järeldada: kui astriklihased lühenevad, siis tekib õlapõimikule ja rangluualausele arterile kompressioon, mida omakorda suurendab veel lihaste spasmist tingitud roiete tõstetud asend. Kompressioonist tulenevalt on ülajäseme verevarustus ja innervatsioon (närvidega varustatus) häiritud ning sellest tulenvalt tekivad nimetaud piirkonnas erinevad nn. ebatunded (surinad, tundlikkuse häired, suremistunne jne). Tihti aetakse antud vaevused hoopistükkis karpaalkanali ahenemise, perifeerse neuropaatia, kaela lülivaheketta sopistuse ja muu säärase süüks. Kindlasti tuleks kaaluda ka neid põhjuseid, aga sageli on tegemist just astriklihaste probleemiga.

Miks astriklihased lühenevad ja pingesse lähevad?

Surinad võivad tekkida, kui kael on pidevalt küljepainutuses (telefon õla ja kõrva vahel)

Kael küljepainutuses

Astiklihaste lühenemine tuleneb tihti meie igapäevasest elust. Väga tihti esineb seda inimestel, kellel on igapäevaselt järgnevad sundasendid:

  • sage pea pööramine (kontoritöötajad vaatavad kahte ekraani, kasutavad tihti kõrvalolevat printerit jne.)
  • kaela pidev küljepainutuses olek (telefon on fikseeritud tõstetud õla ja küljele painutatud kaela abil)
  • pidev pea eesasend (ingl. k. forward head posture)

    Pea eesasend

    Pea eesasend

Mida ette võtta?

Et astriklihaste elastsus taastada ning kinnipitsunud veresooned ja närvid vabastada, tuleb kõigepealt korrigeerida oma igapäevaseid asendeid (vt. Seljale kahjulikud harjumused kodus ja kontorisIstu sirge seljaga! Kas nii on õige?), sest pelgalt paaril korral päevas tehtavatest harjutustest ei piisa.

Nagu juba öeldud on astriklihaste pinge sageli põhjustatud pea eesasendist. Kuna aga pea eesasendiga kaasneb sageli ka rinnaküfoosi suurenemine, õlgade ette- ja sissevajumine (längus õlgade sündroom ehk ingl. k. upper crossed syndrome) ning halvemal juhul ka nimmelordoosi süvenemine, siis ainult astriklihastega tegelemisest piisa, et oma kehahoidu parandada. Kui aga esineb surinaid ja valu kätes, siis võiks ikkagi just astriklihastest alustada.

Siinkohal mõned harjutused pingete vabastamiseks astriklihastes ja ülemiste roiete mobiliseerimiseks:

  • Astriklihaste venitus (hoia venitust 10-15 sekundit, soorita 3-4x)
  • Lõua sissetõmbamine (hoia asendit 2-5 sekundit, soorita 10-15x, 2-3 seeriat)
  • Lõua sissetõmbamine koos kaela painutusega (hoia ettepainutust 2-5 sekundit, soorita 10-15x, 2-3 seeriat)
  • Esimese roide mobiliseerimine (soorita 10 sissehingamist ja 10 väljahingamist)

    Alustada võiks 1., 2. ja 4. harjutusest. Kui valud kaela piirkonnas ja ebaloomulikud tunded käes alanevad, siis võib 2. harjutuse asemel hakata sooritama 3. harjutust. Astriklihaste venitust ja roide mobilisatsiooni võiks teha igapäevaselt (isegi 2-3x päevas) ning harjutusi lõua sissetõmbamisega 3x nädalas (üks kord päevas).

Kasutatud materjalid

Buford, J.A., Yoder, S.M., Heiss, D.G.,  PT,  Chidley, J.V. (2002). Actions of the Scalene Muscles for Rotation of the Cervical Spine in Macaque and Human. Journal of Orthopaedic & Sports Physical Therapy, Vol 32, No 10, pp. 488-496.

Chung, S.H., Her, J.G., Ko, T., You, Y.Y., Lee, J.S. (2012). Effects of Exercise on Deep Cervical Flexors in Patients with Cronic Neck Pain. J. Phys. Ther. Sci, Vol 24, No 7, pp. 629-632.

Hooper, T. L., Denton, J., McGalliard, M.K., Brisme, J.M., Sizer Jr, P.S. (2010). Thoracic outlet syndrome: a controversial clinical condition. Part 2: non-surgical and surgical management. Journal of Manual and Manipulative Therapy, Vol 18, No 3, pp. 132-138.

 

 

 

3 mõtet “Surinad sõrmedes – kus on põhjus?

  1. Raivo Raudvee

    Tere,käed ka vahest surevad ära aga viimasel ajal on jalgade ja varvastega sama lugu.Tõmbavad ka krampi. Mis selle vastu peaks ettevõtma? Tänan.

    1. Teraapialaegas

      Tere, siin võib olla väga erinevaid põhjusi. Kas krampi tõmbavad ainult varbad ja sääred? Kas on mingit kiirgavat valu ka seljast/tuharast mööda jalga alla? Millal krambid esinevad? Tervitades Teraapialaegas.

      1. EneVäärsi

        Minul on probleem just jalgadega~ nimmest alla mooda tuharaid ,reisi ,sääri.Kõnnin nt. 50 m ja tuharalihased jälle krampis. Seisan või istun 15 min, siis annab tagasi. Diagn.nimmeradikuliit, aga hirmsat valu tunnen nagu lihastes..Võimlen iga jumala päev ~venitused, painutused jne, programme on mitmeid mul.Mis mul tegelikult viga on? 2002.a. eemaldati mul kilpnäärme mõlemad sagarad. 2010.algas see jalgade probl., alguses põlved ja nüüd sisuliselt mõlemad jalad tervenisti. Olen 71 a. , MUIDU täitsa terve omaarust.

Kommenteerimine on suletud.