Jõulud – kuidas pidulaud valutult üle elada?

Jõulud peedikoogigaJõulud on pahatihti suurenenud stressi periood. Ega jõulud iseenesest selles kindlasti süüdi ei ole. Inimesed ise on jõulud enda jaoks keeruliseks ja tüütuks mõelnud. Inimesed muretsevad kingituste ja sadade jõulupidude pärast, mida oma graafikusse pressida tuleb. Inimesed raiskavad tohutult raha, sest sisse on kodeeritud, et tingimata tuleb kinkidele palju kulutada, kui tahad oma hoolivust näidata. Inimesed arvavad, et jõulud peavad olema lõputu õgimine ja punnis kõhuga ringi kakerdamine. Tegelikult on jõulud vaba aeg, lõõgastumisaeg, pere ja sõpradega aja veetmise aeg. Samuti ei pea ilmtingimata end pühadega paksuks sööma ja siis tükk aega vinguma, et miski enam selga ei mahu. Milleks leppidagi sellega, et jõulude ajal süüakse üle, kannatatakse puhituse ja kes teab veel mille all? Milleks oma elu raskeks muuta? Enne, kui hakkad jõululauda planeerima, loe läbi mõned soovitused, mis su elu lihtsamaks võivad muuta.

Jõulud veeda ühe liha- või kalaroaga

Verivorstid, ahjupraad, sült, heeringarullid, vorst või sink salatis – pahatihti on jõululaual üks korralik kompott erinevaid valguallikaid. Kui sinna kõrvale veel muna süüa, on see neerudele ja maksale koormav, kuna need organid peavad tegelema jääkide töötlemisega. Need toidud on küll maitsvad, aga korraga ei tasu nii palju erinevaid süüa, sest nende seedimine võtab omakorda kaua aega ning võib põhjustada erinevaid seedevaevusi. Liigse valgu puhul hakkab organism rasvade asemel just nimelt valku energiaks kasutama ja selle tulemusel rasv kuhjub ja kilod kogunevad. Keha esmane energiaallikas on süsivesikud, seejärel rasvad ning valgud võetakse kasutusele kõige viimasena – nii toimib keha tasakaalustatud toitumise korral. Valgu ületarbimisega see normaalne protsess aga ei toimi.

Söö magustoit enne või 2-3 tundi hiljem

Seedimise seisukohalt on vägagi tore hoopistükkis magusroog esimesena lauale tuua. Üldiselt sisaldavad magustoidud palju kiirelt vabanevaid süsivesikuid (suhkrud). Süsivesikute seedimine võtab palju vähem aega kui rammusatest roogadest saadud rasvade ja valkude läbitöötlemine. Kui sööd toeka prae ja hiljem magustoidu peale, siis praad pole jõudnud veel maost lahkuda, kui magus juba peale tuleb. Süsivesikute seedimine toimub peensooles, valkudel aga maos. Kui valgud istuvad ees, jäävad süsivesikud nende taha lõksu ega saa edasi liikuda. Lisaks vajavad valgud ja süsivesikud seedimiseks erinevaid keskkondi: valgud happelist ja süsivesikud leeliselist. Valgud, mis tulevad peamiselt jõululaua liharoogadest püsivad maos umbes 2-3 tundi. Seega… söö magustoit enne või 2-3 tundi pärast pearooga. See kehtib eriti siis, kui sul on seedevaevusi!

Kombineeri liha mittetärkliseliste köögiviljadega

Mittetärkliselised köögiviljad – brokoli, lillkapsas, salat, paprika, kapsas, seller, baklažaan, redis, kurk, sibul jne. – sobivad liha juurde väga hästi, sest neid on koos kergem seedida kui näiteks liha koos kartuliga. Tavaline eesti jõulupraad on kahjuks aga sealihakäntsakas keedukartuli ja piimakastmega. Nagu ennegi mainitud, vajavad valgud ja süsivesikud seedimiseks erinevat keskkonda ning kui magu tegeleb ühega, siis jääb teine unarusse, nii et tekivad gaasid või muud vaevused. Samuti on piimatooted paljudel inimestel kõhuvalu põhjusteks ning seepärast soovitatakse neidki pigem eraldi toidukorrana tarbida. Proovi vahelduseks liha rohke salatiga, millest ei puuduks kindlasti ka maitseürdid ja korralik õli. Söögikohtades pakutakse tavaliselt mingit maitsetut segu tomatist, kurgist ja hiina kapsast, kus õlist pole haisugi. Sina tee aga parem salat! Kombineeri näiteks punast paprikat erinevate roheliste lehtviljadega, et saada kaunis jõulutoonides praekõrvane. Õhtu lõpuks on palju kergem olla ega pea liigsöömise pärast süümepiinu tundma. Kui tahad kartulit, siis paar tundi hiljem või näiteks juba esimesel jõulupühal võid sedagi koos salatiga serveerida. Oluline on kartul ja liha lahus hoida.

Planeeri jõuluõhtuks lõbusaid tegevusi

Vanad eestlase hullasid jõuluõhtul ka heintes ega istunud terve õhtu laua taga, olgugi et kohustuslikust seitsmest söögikorrast võiks just seda aimata. Nende toidukordade vahel olid aga pausid ja muud tegevused. Toit on külma ilmaga lohutav ja traditsiooniliseltki vahend armastuse näitamiseks, aga on ka muid võimalusi. Hooli oma lähedastest neid mitte paksuks söötes, vaid nendega aega veetes. Kraamige kapipõhjast välja mõni lauamäng, jutustage lugusid, laulge, tehke pärast pearooga väike jalutuskäik – tehke ükskõik mida, et lauast vahepeal eemale saada. Osa toite võib pärast esimest söömist laualt isegi ära koristada, et järgmisel päeval jätkata. Pühad on pikad, küll jõuate selle ära süüa.

Peida jõulukeeksi köögivilju

Jõulud ei pea tähendama suures koguses valge jahu ja suhkru söömist. Tummised küpsetised, kuhu on peidetud köögivilju, sobivad peolauale ideaalselt. Need on mahlased, tervislikud ja ülimaitsvad. Näiteks peet sobib imehästi kokku šokolaadiga (ehk kakaopulbriga) ning lohutab nukral ja pimedal talveõhtul. See on ka hea nipp, kuidas köögiviljapõlguritele kasulikku sisse sööta. Proovi näiteks kihilist peediga šokolaadikooki. Kindlasti on ka porgandikeeksi austajaid. Nii et viska taignasse ka riivitud köögivilju, ohtralt rosinaid ja pähkleid!