Istu sirge seljaga! Kas nii on õige?

Me veedame märkimisväärse aja oma elust istudes. Tööl arvuti taga, autoroolis, kodus televiisori ees jne. Istumist peetakse isegi hullemaks kui suitsetamist just nimelt seetõttu, mida see teeb meie seljaga. Öeldakse lausa, et istumine on meie aja katk.

Üks negatiivne aspekt on muidugi see, et istumise tagajärjel ei saa meie südame-veresoonkond piisavalt koormust, ainevahetus aeglustub jne. Teisalt tuleks tähele panna ka, mida teeb liigne istumine meie skeleti-lihassüsteemiga. Inimene pole loodud istuma tunde ja tunde arvuti taga. Ükskõik, kuidas me istume, teeb see meie tervisele nii või teisiti karuteene. Kui aga istume õigesti, siis vähemalt minimeerime istumise kahjulikkust. Tõepoolest on vahe sees, kas istud sirge seljaga, nõjatud taha või lösutad.

2006. aastal viisid šoti ja kanada teadlased läbi uuringu, kus vaatlusalusteks oli 22 vabatahtlikku, kellel ei esinenud seljaprobleeme. Uuringut juhtis Dr Bashir.  Uuringus kasutati portatiivset MRT seadet, et uurida lülisamba seisundit kolmes erinevas istumisasendis: nurk puusas vähem kui 70 kraadi, nurk puusas 90 kraadi (vana hea sirge seljaga istumine) ning nurk puusas 135 kraadi. Uuriti lülivaheketaste kõrgusi erinevates positsioonides. Kõige enam madaldus lülivaheketas ette nõjatudes, siis 90 kraadi juures ning viimaks 135 kraadi juures. Teisisõnu, 135-kraadise puusanurga juures avaldub lülivaheketastele kõige väiksem surve ja venitus. Ümbritsevad lihased ja kõõlused on samuti kõige väiksema pinge all. Lisaks säilivad viimase asendi juures ka lülisamba loomulikud kumerused kõige paremini. Uuringu läbi viinud teadlased selgitasid, et kui istuda nii, et puusas on täisnurk ehk tikksirge seljaga, siis töötame gravitatsioonile vastu. Meie kõhulihased näevad kõvasti vaeva, et meid otse hoida ning me väsime kiirelt ja vajumegi selle tulemusel kössi. Teised teadlased, aga väidavad vastu, et parim nurk istumiseks on 120 kraadi, sest sellise asendi korral on kerelihased optimaalselt aktiivsed ja toetavad lülisammast nö koost lagunemast. Teiseks lihtsaks põhjenduseks on, et 135 kraadi juures võib inimene lihtsamalt öeldes toolilt maha libiseda.

Samas väidab Dr Bashir, et 135 kraadi on ainult soovituslik. Kõige tähtsam on istuda seljatugi kergelt tahapoole kaldu ning jalad täistallaga maas, mis väldib seda, et inimene istmelt maha libiseb. Allpool on ära toodud lülisamba asendid erinevate istumispositsioonide juures:

135- kraadine istumisasend

90-kraadine istumisasend

Ettekallutatud istumisasend

Kokkuvõtteks võib öelda, et kuigi vanad tõekspidamised on rasked kaduma, siis tasub ikkagi mõelda, et õige, sirge seljaga istumisasend ei pruugigi tegelikult olla nii õige!

Kasutatud kirjandus

Relieving Spinal Stress: Discovering the Optimal Seated Posture for the Stress-Free Spine

Sitting straight ‘bad for backs’

Study: Sitting Up Straight Hurts Your Back

http://www.lumobodytech.com/wp-content/uploads/2013/08/135-degree-seated-posture.gif